el muzyka

Muzyka jaka jest, każdy wie. Każdy z nas ma swoje ulubione gatunki, wykonawców, płyty utwory i słucha tego, co mu się  najbardziej podoba.

Jednym z moich ulubionych rodzajów muzyki poza jazzem, klasyką i rockiem jest muzyka zwana ‚elektroniczną’. Opiera się ona głównie na instrumentach generujących dźwięki syntetyczne, czyli tzw. klawiszach, syntezatorach, sekwenserach itp. Jest jednak jakaś magia w starych elektronicznych syntezatorach zaprojektowanych przez Roberta Mooga, co powoduje, że mnie to wciągnęło na dobre.

Zaczęło się od nie pamiętam jakiego już jakiego utworu Jean Michel Jarre’a usłyszanego na walkmanie kolegi w połowie lat 80’tych. Jak dla mnie było to coś zupełnie nieznanego i odjechanego. Do tego pod koniec lat 80’tych w polskiej telewizji był program o nazwie ‚Bliżej Świata’, w którym od czasu do czasu puszczano kawałki koncertów Jarrea z Lyonu i Houston. I to mnie wciągneło. W ciągu dwóch lat zgromadziłem całą dostępną ‚kasetografię’ i zasłuchiwałem się w Oxygenach, Equinoxach, Magnetic Fieldsach i Zoolokach. Później przyszło to samo na płytach kompaktowych przeplatanych od czasu do czasu winylami.

W międzyczasie odkryłem też, że w 3 Programie Polskiego Radia pan Jerzy Kordowicz prowadził audycję „Studio El-Muzyki”. Dzięki niemu odkryłem że muzyka elektroniczna to nie tylko Jarre, ale też Vangelis, Kitaro, Tomita, Mike Oldfield, Tangerine Dream  oraz znakomici polscy klawiszowcy: Marek Biliński, Józef Skrzek, czy Władysław ‚Gudonis’ Komendarek. Tak mnie to wciągneło, że do tej pory od czasu do czasu wyszukuję sobie nieznanych mi płyt tych wykonawców i rozbudowuję swoją kolekcję płyt. Żeby było ciekawiej, to przeważnie w wersji winylowej.

Niestety, pod koniec 2010r audycja „Studio el  muzyki” została zdjęta z ramówki Trójki i nie zanosi się, żeby do niej powróciła, mimo akcji ‚protestacyjnej’ na facebooku, wspartej m.in przez J.M.Jarre’a. Szkoda…

Dziś na przykład trafił na talerz gramofonu „Ogród Króla Świtu” Marka Bilińskiego, a zaraz po nim koncertowy album „Poland – Concert in Warsaw” Tangerine Dream, z zapowiedziami pana Kordowicza.

One response to “el muzyka

Skomentuj

