Jacques Loussier Trio – The Bach Book – 40th Anniversary Album

Jacques Loussier Trio - The Bach Book

Jacques Loussier Trio - The Bach Book

Jedna z perełek mojej kolekcji, do której wracam, gdy chcę sobie poprawić nastrój. Płyta ta to kolejne odkrycie sprzed prawie 10 lat. Mimo iż Jacquess Loussier grał swoje jazzowe interpretacje muzyki J.S.Bacha od 40 lat, to do mojej kolekcji pierwsza jego płyta trafiła dopiero w listopadzie 2000r. Była to płyta również kupiona przypadkowo, bez odsłuchania i zastanawiania się. Ot, była targowa okazja żeby kupić kilka płyt w dobrej cenie i ją wykorzystałem. Nawet nie wiedziałem co to będzie. Wiadome było jedno:  Bach, niewiadome: wykonawcy i interpretacja. Po opisie na opakowaniu domyśliłem się że będzie fortepian, kontrabas i perkusja, ale nie spodziewałem tego w jaki sposób podane. Spodziewałem się jeszcze dobrej realizacji, z których znana była wytwórnia Telarc.

Zaskoczenie płytą było potężne. Po pierwsze,  sama muzyka Bacha podana w nietypowy sposób. Po drugie, improwizacje. Po trzecie, że tak też można zagrać Bacha – mając do dyspozycji niezbyt złożone instrumentarium. Materiał muzyczny jest przekrojem interpretacji muzyki mistrza baroku przez współczesnego pianistę jazzowego. Wybór utworów – same ‚hity’, w sumie nie ma się czemu dziwić. Materiał był przygotowany na jubileuszową płytę wydaną z okazji 40 lecia grania Bacha przez  Jacquesa Loussiera. Płyta zaczyna się spokojnie od Preludium No.1 w C-dur (BMV 846), by potem dać się ponieść dynamicznie rozpoczętemu 5 Koncertowi Brandenburskiemu (BMV 1050).  Następnie uspokajający „Jesu,  Joy of Man’s Desiring”  i dalej zaczyna być znowu bardziej dynamicznie Gavotte  b-mol (BMV 1068), by skończyć trzyutworowym radosnym  Koncertem D-dur na klawesyn (BMV 1054). Za każdym razem gdy jej słucham, towarzyszy mi uśmiech od ucha do ucha, po prostu cieszy mnie to i już.

Od strony brzmieniowej płyta zrealizowana jest na bardzo wysokim poziomie. Instrumenty dobrze spozycjonowane na scenie. Głęboki dźwięk fortepianu. Idealne wybrzmienia wszystkich przeszkadzajek perkusyjnych. Pięknie wyartykułowany kontrabas z wyraźnie zaznaczonymi granicami instrumentu na scenie. Moim zdaniem miód na uszy. Długo nie mogłem się nasłuchać i zapoczątkowało to u mnie małą kolekcję kolejnych płyt Tria oraz, co więcej byciem na koncercie zespołu, jaki miał miejsce w 12 Maja 2001r we Wrocławskiej Filharmonii. Po tym koncercie moja płyta wzbogaciła się o autografy 🙂

Z innych płyt Tria mogę polecić jeszcze „Jacquess Loussier Plays Bach” oraz „4 pory roku Vivaldiego”. Warto również zwrócić uwagę na interpretację muzyki Erica Satie.

Jacques Loussier Trio – „The Bach Book” 40th Anniversary Album – Telarc Jazz – CD-83474.

Skład: Jacques Loussier – piano, Vincent Charbonier – bass, Andre Arpino – drums

One response to “Jacques Loussier Trio – The Bach Book – 40th Anniversary Album

  1. Co prawda wędruję po blogach z cyklu „Podróże”, ale tym razem będą to podróze muzyczne. To wspaniale, że zdecydowałeś się pisać bloga.Faktem jest, że jestem bardzo mile zaskoczona Twoimi muzycznymi pasjami. Życzę sympatycznych czytelników!

Skomentuj

