back to black

Goldring2500@RPM5

Goldring2500@RPM5

W opozycji do techniki przedstawionej w poprzednim wpisie dziś chciałbym pokazać coś zupełnie odmiennego i w 100% analogowego. Moją przygodę z gramofonami.

Zaczęła się ona dawno, w połowie lat 80-tych ubiegłego wieku od zestawu stereofonicznego Artur, na którym dało się odtwarzać czarne płyty. Jakością jeszcze się wtedy nie przejmowałem. Ważne że grało i było stereo. Płyty jakie wtedy były, każdy widział: muzy, tonpresy, pronity i radzieckie mielodie, zawartość muzyczna to zupełnie inna historia i można by na ten temat pisać bez końca.

GS438 Bernard

GS438 Bernard

Po tamtej przygodzie nastąpiła kilkunastoletnia przerwa i do winylu zacząłem wracać dopiero pod koniec lat 90tych.  Pierwszym moim gramofonem Hi-Fi był GS-438  Bernard zwany pieszczotliwie „Bernim”, którego widać na zdjęciu obok. Gramofon ten był wyprodukowany jeszcze pod koniec lat 80tych, gdy występowały braki dobrych materiałow i tak niestety wyglądał i grał. Talerz krzywy, obroty nierówne, ramię nie dające się dobrze wyregulować i wkładka MF-104. Trochę nad nim popracowałem, założyłem wkładkę Ortofon Super OM10, ale do pełni szczęścia było jeszcze daleko.

WG1100

Wg-1100 "Custom"

Nieco później kupiłem na Allegro coś, co nazywało się WG-1100FS i było połączeniem gramofonu i wzmacniacza. Sprzęt ten miał uszkodzony wzmacniacz, ale udało mi się z niego wyciągnąć działający panel gramofonu i zrobić przyzwoitą obudowę. W sumie gramofon ten był bratem bliźniakiem szczytowego modelu Fonica G-1100FS z końca lat 70tych. Miał dosyć porządne ramie, pływające zawieszenie,sensorowe sterowanie i automatykę. Nie wymagał zbyt wielu modyfikacji żeby już w miarę dobrze grać. Włożona do niego wkładka Ortofon SuperOM 40 pozwalała na przyzwoite słuchanie. Gramofon ten pograł u mnie kilka lat, aż na pewnym forum dyskusyjnym przeczytałem o moim następnym sprzęcie.

Lenco L-75 i Linn Basik PLUS

Ten gramofon również przybył do mnie z Allegro. Nazywał się LENCO L-75 i był to mój najbardziej nietypowy gramofon.  Szczególnie gdy patrzy się na niego od strony napędu. Gramofon ten nie miał ani paska, ani napędu bezpośredniego, lecz specjalną konstrukcję zwaną „idlerem”. Polegało to na tym, że silnik napędzał prawie 3 kilogramowy talerz za pośrednictwem wyłożonego gumą kółka pośredniego (to właśnie był ten ‚idler’). Do gramofonu tego zakupiłem na eBayu ramię LINN Basik Plus i wkładkę AudioTechnica AT-440MLA. W porównaniu do WG-1100 wszystko było lepsze, rytm, drive, bas, no wszystko było znacznie lepsze niż w moich poprzednich gramofonach. Jednakże miał on jedną małą, aczkolwiek dosyć uciążliwą wadę użytkową. Za każdym razem, gdy go włączałem to musiałem wpierw regulować obroty. Wynikało to z jego konstrukcji i wieku: na tabliczce znamionowej był rok produkcji 1971!

ProJect RPM5

ProJect RPM5 z 'kultowym' Denonem DL-103 i Speedboxem

Zniechęcony ciągłymi problemami z regulacjami i konserwacją Lenco doszedłem do wniosku, że czas pomyśleć o czymś nowym i na gwarancji. Wybór padł na czesko-austriackiego Pro-Ject model RPM5. Gra on u mnie do dzisiaj, przetestowałem już na nim kilka wkładek. Od Ortofona Super OM-40, poprzez AT-440MLA i kultowego Denona DL-103, aż znalazłem Goldringa 2500, na którym gram obecnie. Dla wygody dokupiłem elektroniczny regulator obrotów Pro-Ject Speedbox II.  Gramofon gra, minimalnie mniej spektakularnie niż Lenco, które muszę przyznać miało lepsze brzmienie, ale nie mam z nim tylu problemów, co z poprzednikiem. Jedynym mankamentem, który wyszedł po zakupie był brak pokrywy, ale jak widać na załączonym zdjęciu z tym też sobie poradziłem.

Do gramofonu tego wrócę jeszcze w przyszłych wpisach dotyczących podstawowych regulacji, które trzeba wykonać, aby można było bez przeszkód cieszyć się muzyką z czarnych płyt.

Skomentuj

